This post is also available in: English 简体中文 (Chinese (Simplified))

Sebelum Anda Memberhenti atau Menamatkan Pekerja Anda, Terdapat Garis Panduan untuk Diikuti

PANDUAN PENAMATAN ATAU PEMBERHENTIAN PEKERJA MALAYSIA Malaysia mempunyai satu set garis panduan dan prinsip yang ditetapkan mengenai pemberhentian atau pemberhentian pekerja di Malaysia. Perkara ini perlu difikirkan oleh bakal majikan sebelum memulakan perniagaan di Malaysia.

 

Siapa Boleh Diberhentikan?

Di Malaysia, pekerja tidak boleh diberhentikan secara sesuka hati. Mesti ada objektif yang didokumentasikan dengan baik dan kriteria pemilihan. Dalam erti kata lain, anda mesti dapat menjelaskan mengapa anda tidak lagi memerlukan perkhidmatan pekerja tersebut. Prinsip yang sama digunakan jika anda ingin mengekalkan pekerja juga.

Kriteria pemilihan ditetapkan dalam Tatakelakuan untuk Keharmonian Industri. Ini adalah perjanjian antara Kementerian Sumber Manusia Malaysia, Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia, dan Majlis Pertubuhan Majikan Malaysia. Garis panduan yang ditetapkan adalah menyeluruh dan sesuatu yang perlu dipertimbangkan oleh semua majikan.

 

Prinsip “Masuk Terakhir, Keluar Dahulu”

Satu prinsip yang biasa digunakan di Malaysia ialah prinsip “masuk terakhir, keluar dahulu”. Ini bermakna bahawa pekerja yang paling junior dalam pasukan berdasarkan tempoh perkhidmatan berkemungkinan akan diberhentikan dahulu. Mereka yang telah berkhidmat dengan syarikat lebih lama akan disimpan dahulu berbanding junior.

 

Memberi Notis

Sebaik sahaja anda telah memutuskan untuk untuk menamatkan atau memberhentikan pekerja, anda mesti memberi mereka Notis Pemberhentian. Tempoh notis akan bergantung pada polisi syarikat anda atau perjanjian kolektif.

Mengikut Akta Kerja1955, pekerja yang berpendapatan tidak melebihi RM2,000 sebulan diberi notis berdasarkan tempoh pekerjaan mereka. Peraturan yang sama terpakai kepada pekerja manual tanpa mengira pendapatan atau gaji bulanan.

Jika pekerja telah berkhidmat dengan syarikat kurang daripada dua tahun, mereka biasanya diberi notis tidak kurang daripada empat minggu. Jika mereka telah berkhidmat lebih daripada dua tahun tetapi kurang daripada lima tahun, notis tidak kurang daripada enam minggu. Jika mereka telah berkhidmat dengan syarikat itu selama lebih daripada lima tahun, notis itu tidak kurang daripada lapan minggu.

 

Melaporkan Pemberhentian kepada Pihak Berkuasa Berkenaan

Sebaik sahaja anda telah menamatkan atau memberhentikan pekerja anda, anda dikehendaki melaporkannya kepada pihak berkuasa yang berkaitan. Ini adalah mengikut Pemberitahuan Pemberhentian Pekerjaan 2004. Anda akan dikehendaki mengisi Borang Pemberitahuan Pemberhentian Pekerjaan (Borang PK). Terdapat beberapa bahagian untuk borang ini. Setiap bahagian mesti disimpan secara berperingkat dengan Pejabat Buruh terdekat anda.

Kegagalan melaporkan proses pemberhentian anda adalah satu kesalahan. Kesalahan ini terletak di bawah Seksyen 99A Akta Kerja. Denda yang boleh dihukum ialah RM10,000.

 

Pertimbangan Pentadbiran

Pertimbangan pentadbiran tambahan ialah faedah pemberhentian. Ini adalah faedah yang dibayar kepada pekerja yang terjejas atau ditamatkan perkhidmatan. Jika pekerja termasuk dalam Akta Kerja, Peraturan-Peraturan Pekerjaan (Faedah Penamatan dan Pemberhentian) 1990 menyatakan mereka berhak mendapat faedah pemberhentian. Ini terpakai jika mereka bekerja di bawah kontrak pekerjaan berterusan selama sekurang-kurangnya 12 bulan sebelum pemberhentian bermula.

PANDUAN PENAMATAN ATAU PEMBERHENTIAN PEKERJA MALAYSIA