This post is also available in: English 简体中文 (Chinese (Simplified))

Panduan Lengkap Kos Persediaan Pendaftaran Syarikat Open Malaysia 2025

 

 

GARIS PANDUAN PENUBUHAN SYARIKAT TEMPATAN

Malaysia adalah salah satu pusat perniagaan yang paling dinamik di Asia Tenggara, menawarkan lokasi strategik, operasi yang kos efektif, dan persekitaran yang mesra perniagaan untuk usahawan dan korporat. Dengan ekonomi yang stabil, kadar cukai yang kompetitif, dan insentif yang disokong oleh kerajaan, Malaysia merupakan destinasi menarik untuk pendaftaran syarikat dan pengembangan perniagaan.

Industri utama seperti pembuatan, pelancongan, dan petroleum berkembang pesat di Malaysia disebabkan oleh kos perniagaan yang berpatutan, tenaga kerja yang mahir, dan infrastruktur yang maju. Dalam panduan ini, kami menyediakan penjelasan langkah demi langkah mengenai proses pendaftaran syarikat di Malaysia, termasuk dokumen yang diperlukan, keperluan undang-undang, dan pematuhan selepas pendaftaran. Sama ada anda sebuah syarikat permulaan, SME, atau korporat multinasional, sumber yang komprehensif ini akan membantu anda menguruskan proses penubuhan syarikat di Malaysia dengan mudah.

 

Cara Mendaftar Syarikat di Malaysia

Semua perniagaan yang didaftarkan di Malaysia dikehendaki berurusan dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia, yang merupakan badan berkanun yang ditubuhkan di bawah Akta Parlimen bagi mengawal selia badan korporat dan hal ehwal perniagaan di Malaysia. Suruhanjaya Syarikat Malaysia dikenali secara tempatan dengan variasi namanya dalam Bahasa Melayu, iaitu Suruhanjaya Syarikat Malaysia, atau secara umumnya SSM.

 
Apakah Syarat-syarat Pendaftaran SSM di Malaysia?

Untuk berjaya mendaftar perniagaan di Malaysia, individu perlu memenuhi syarat-syarat berikut:

  • Untuk mendaftar dengan SSM, individu mesti warganegara Malaysia atau pemastautin tetap Malaysia.
  • Individu mesti berumur 18 tahun ke atas.
  • Pendaftaran perniagaan mestilah dilakukan dalam masa 30 hari dari tarikh permulaan perniagaan.
  • Jenis perniagaan tidak boleh bertentangan dengan mana-mana undang-undang atau berkemungkinan digunakan untuk tujuan tidak sah.

Pendaftaran perniagaan baru di Malaysia sah untuk tempoh setahun dan tidak melebihi lima tahun bagi setiap pendaftaran. Individu perlu ingat bahawa, walaupun didaftarkan dengan SSM, lesen, permit atau surat kelulusan dari pihak berkuasa berkaitan yang diperlukan untuk perniagaan mesti diperoleh oleh individu itu sendiri. Maklumat lanjut tentang Panduan Pendaftaran Syarikat di Malaysia.

 

Apakah Proses Pendaftaran SSM di Malaysia?

Perniagaan di Malaysia boleh didaftarkan dengan SSM sama ada menggunakan nama peribadi atau nama perniagaan, bergantung pada pilihan individu yang mendaftar perniagaan tersebut. Jika individu mendaftar perniagaan menggunakan nama peribadi (contohnya, nama mereka yang tertera pada kad pengenalan), mereka tidak perlu mengemukakan permohonan untuk nama perniagaan.

Bagi individu yang berhasrat mendaftar perniagaan menggunakan nama perniagaan, nama yang dicadangkan untuk perniagaan perlu mendapatkan kelulusan awal dari Pendaftar Perniagaan. Setelah nama diluluskan, langkah seterusnya dalam proses pendaftaran SSM adalah seperti berikut:

  • Individu perlu melengkapkan Borang Pendaftaran Perniagaan A dengan maklumat nama perniagaan, tarikh permulaan perniagaan, alamat utama perniagaan, alamat cawangan perniagaan jika ada, maklumat pemilik dan rakan kongsi, jenis perniagaan yang dijalankan dan menyediakan salinan Perjanjian Perkongsian jika ada.
  • Jika terdapat lebih dari seorang pemilik perniagaan, setiap pemilik dan rakan kongsi mesti menandatangani borang yang telah lengkap.
  • Borang permohonan mesti dihantar secara bersemuka atau melalui perkhidmatan e-Lodgement dalam talian di laman web SSM.
  • Dokumen yang perlu disertakan bersama borang termasuk salinan kad pengenalan individu, permit, lesen atau surat sokongan untuk jenis perniagaan, kelulusan surat sokongan dari agensi berkaitan jika diperlukan oleh Pendaftar Perniagaan.

 

Berapa Banyak Jenis Syarikat yang Boleh Didaftarkan Mengikut Akta Syarikat 2016?

Dua jenis syarikat yang boleh didaftarkan mengikut Akta Syarikat 2016 adalah:

  1. Syarikat terhad oleh saham
  2. Syarikat tidak terhad

Panduan Pendaftaran Syarikat Malaysia di Malaysia

1. SYARIKAT TERHAD DENGAN SAHAM

Sebuah syarikat yang mempunyai modal saham boleh didaftarkan sebagai syarikat persendirian (dikenali dengan perkataan ‘Sendirian Berhad’ atau ‘Sdn. Bhd.’ yang tertera bersama nama syarikat) atau syarikat awam (dikenali dengan perkataan ‘Berhad’ atau ‘Bhd’ yang tertera bersama nama syarikat).

Keperluan untuk menubuhkan atau membuka syarikat adalah:

(i) Sekurang-kurangnya seorang subscriber kepada saham syarikat (Seksyen 14 CA);
(ii) Sekurang-kurangnya seorang pengarah (Seksyen 122); dan
(iii) Seorang setiausaha syarikat yang boleh terdiri daripada:

  • Seorang individu yang merupakan ahli badan profesional yang diiktiraf oleh Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan; atau
  • Seorang individu yang berlesen daripada Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM)

Pengarah dan setiausaha syarikat mestilah mempunyai tempat kediaman utama atau satu-satunya di dalam Malaysia.

A. PROSEDUR PENUBUHAN

1. Permohonan Carian Nama Syarikat
Carian nama perlu dijalankan untuk menentukan sama ada nama syarikat yang dicadangkan boleh didaftarkan untuk Pendaftaran Syarikat Malaysia atau syarikat terbuka di Malaysia. Rujuk kepada Panduan Penamaan Syarikat dan Panduan Permohonan Nama Syarikat. Langkah-langkah yang terlibat adalah:
(i) Melengkapkan dan mengemukakan Borang 13A CA (Permohonan Untuk Ketersediaan Nama) kepada SSM; dan
(ii) Pembayaran yuran RM30.00 untuk setiap nama yang dipohon untuk Pendaftaran Syarikat Malaysia.
Sekiranya nama syarikat yang dicadangkan diluluskan oleh SSM, nama tersebut akan disimpan selama tiga bulan dari tarikh kelulusan.

2. Penghantaran Dokumen Penubuhan untuk Pendaftaran Syarikat Malaysia
Dokumen penubuhan (seperti yang dijelaskan lebih lanjut dalam Bahagian B di bawah) perlu dihantar ke SSM dalam tempoh 3 bulan dari tarikh kelulusan nama syarikat oleh SSM; kegagalan berbuat demikian akan menyebabkan permohonan carian nama baru perlu dilakukan sebelum syarikat didaftarkan di Malaysia. (Langkah (i) dan (ii) di atas perlu diulang).

B. DOKUMEN PENUBUHAN YANG PERLU DITULIS DI SSM

1. Perlembagaan (sebelum ini dikenali sebagai Memorandum dan Artikel Persatuan)
Salinan asal Perlembagaan (sebelum ini dikenali sebagai Memorandum dan Artikel Persatuan) perlu dilekatkan dengan setem bernilai RM100.00. Setem perlu dilekatkan di pejabat setem Lembaga Hasil Dalam Negeri.

  • Pengarah dan setiausaha pertama perlu dinamakan dalam Perlembagaan (sebelum ini dikenali sebagai Memorandum dan Artikel Persatuan).
  • Pemegang saham syarikat perlu menandatangani Perlembagaan (sebelum ini dikenali sebagai Memorandum dan Artikel Persatuan) di hadapan seorang saksi.
  • Jadual A dalam Jadual Keempat di dalam CA boleh diterima pakai sebagai Perlembagaan syarikat (Seksyen 30 CA).

*CATATAN: Untuk penubuhan syarikat persendirian, artikel persatuan perlu mengandungi syarat-syarat berikut:

(i) Sekatan ke atas hak untuk memindahkan saham syarikat;
(ii) Had jumlah ahli kepada tidak melebihi lima puluh;
(iii) Larangan terhadap sebarang jemputan kepada orang awam untuk melanggan saham/bon syarikat; dan
(iv) Larangan terhadap jemputan awam untuk mendeposit wang dengan syarikat.

2. Borang 48A (Akuan Berkanun Oleh Pengarah Atau Promoter Sebelum Pelantikan)
Pengarah atau promoter mengisytiharkan dengan sumpah bahawa:

  • Dia tidak bankrap, dan
  • Dia tidak pernah disabitkan kesalahan dan dipenjara kerana mana-mana kesalahan yang ditetapkan.

3. Borang 6 (Deklarasi Pematuhan)
Deklarasi ini menyatakan bahawa semua syarat dalam CA telah dipatuhi. Ia mesti ditandatangani oleh setiausaha syarikat yang mengendalikan perkhidmatan pendaftaran Syarikat SDN BHD dan dinamakan dalam Memorandum dan Artikel Persatuan.

4. Dokumen Tambahan:

  • Salinan asal Borang 13A.
  • Salinan surat dari SSM yang meluluskan nama syarikat.
  • Salinan kad pengenalan setiap pengarah dan setiausaha syarikat.

C. YURAN PENDAFTARAN

Di bawah Akta Syarikat 2016 yang baru, yuran pendaftaran rata sebanyak RM1,000 perlu dibayar kepada SSM untuk setiap permohonan penubuhan syarikat dan untuk pendaftaran syarikat dalam talian di Malaysia.

Di bawah Akta Syarikat 1965 yang lama, setiap permohonan penubuhan syarikat perlu disertakan dengan pembayaran mengikut jadual yang berikut:

MODAL SAHAM YANG DIBENARKAN (RM) YURAN (RM)
Sehingga 400,000 1,000
400,001 – 500,000 3,000
500,001 – 1 juta 5,000
1,000,001 – 5 juta 8,000
5,000,001 – 10 juta 10,000
10,000,001 – 25 juta 20,000
25,000,001 – 50 juta 40,000
50,000,001 – 100 juta 50,000
100,000,001 dan keatas 70,000

 

D. NOTIS PENDAFTARAN

Notis pendaftaran (dahulu dikenali sebagai Sijil Pendaftaran) akan dikeluarkan oleh SSM setelah memenuhi prosedur penubuhan dan penghantaran Dokumen Penubuhan yang lengkap.

2. SYARIKAT TANPA HAD

Prosedur dan Dokumen Penubuhan untuk penubuhan syarikat tanpa had adalah sama dengan syarikat terhad dengan saham. Perbezaan utama adalah, untuk syarikat tanpa had, liabiliti ahli syarikat tersebut perlu dinyatakan dalam Perlembagaan (sebelum ini dikenali sebagai Memorandum dan Artikel Persatuan) sebagai tidak terhad.

 

PANDUAN PENDAFTARAN SYARIKAT ASING

Sebuah syarikat asing boleh mendaftar untuk menjalankan perniagaan di Malaysia dengan salah satu cara berikut:

  • Menubuhkan syarikat tempatan dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM); atau
  • MenDaftar syarikat asing di Malaysia dengan SSM.

Sebuah syarikat asing ditakrifkan di bawah Akta Syarikat sebagai:

(a) sebuah syarikat, korporasi, persatuan, pertubuhan atau badan lain yang ditubuhkan di luar Malaysia; atau

(b) sebuah persatuan atau pertubuhan yang tidak diperbadankan atau badan lain yang di bawah undang-undang tempat asalnya boleh menyaman atau disaman, atau memegang harta atas nama setiausaha atau pegawai lain yang dilantik untuk tujuan tersebut dan yang tidak mempunyai pejabat utama atau tempat perniagaan utama di Malaysia.

A. PROSEDUR PENDAFTARAN

1. Permohonan Carian Nama
Carian nama perlu dijalankan untuk menentukan sama ada nama yang dicadangkan untuk syarikat tersedia untuk pendaftaran. Rujuk kepada Panduan Penamaan Syarikat dan Panduan Permohonan Nama Syarikat. Langkah-langkah yang terlibat adalah:

(i) Melengkapkan dan mengemukakan Borang 13A CA (Permohonan Ketersediaan Nama) kepada SSM.

(ii) Pembayaran yuran RM30.00 untuk setiap nama yang dipohon.

Nama yang digunakan untuk mendaftar syarikat asing hendaklah sama dengan nama yang didaftarkan di negara asalnya. Jika nama syarikat yang dicadangkan diluluskan oleh SSM, nama tersebut akan disimpan selama tiga bulan dari tarikh kelulusan untuk pendaftaran sebagai syarikat di Malaysia.

2. Penghantaran Dokumen Pendaftaran untuk syarikat yang didaftarkan di Malaysia
Dokumen pendaftaran (seperti yang dijelaskan lebih lanjut dalam Bahagian B di bawah) mesti dihantar ke SSM dalam tempoh 3 bulan dari tarikh kelulusan nama syarikat oleh SSM. Jika tidak, permohonan carian nama baru perlu dilakukan (iaitu langkah (i) dan (ii) di atas perlu diulang).

B. DOKUMEN PENDAFTARAN

Dokumen berikut perlu dihantar kepada SSM untuk mendaftar syarikat di Malaysia:

(i) Salinan yang disahkan sijil pendaftaran atau pendaftaran syarikat asing.

(ii) Salinan yang disahkan piagam, statut atau Memorandum dan Artikel Persatuan atau instrumen lain yang mentakrifkan perlembagaan syarikat asing.

(iii) Borang 79 (Pulang oleh Syarikat Asing Memberikan Butiran Pengarah dan Perubahan Butiran).

*CATATAN: Jika senarai termasuk pengarah yang tinggal di Malaysia yang merupakan ahli lembaga pengarah tempatan syarikat asing, memorandum yang menyatakan kuasa mereka perlu dikeluarkan oleh atau bagi pihak syarikat asing dan dihantar ke SSM.

(iv) Memorandum pelantikan atau surat kuasa yang memberi kuasa kepada individu yang tinggal di Malaysia untuk menerima sebarang notis yang diperlukan untuk disampaikan kepada syarikat asing tersebut.

(v) Borang 80 (Pernyataan Sah dari Ejen Syarikat Asing).

(vi) Dokumen tambahan yang terdiri daripada:

  • Salinan asal Borang 13A, dan
  • Salinan surat dari SSM yang meluluskan nama syarikat asing.

C. YURAN PENDAFTARAN

Yuran pendaftaran adalah seperti yang dinyatakan dalam jadual pembayaran di bawah:

MODAL SAHAM NOMINAL (SETARAF RM) YURAN (RM)
Sehingga 1,000,000 5,000
1,000,001 – 10,000,000 20,000
10,000,001 – 50,000,000 40,000
50,000,001 – 100,000,000 60,000
100,000,001 dan keatas 70,000
  1. Dalam menentukan jumlah yuran pendaftaran, modal saham nominal syarikat asing hendaklah terlebih dahulu ditukarkan kepada mata wang Malaysia (Ringgit Malaysia) pada kadar pertukaran yang lazim.
  2. Sekiranya syarikat asing tidak mempunyai sebarang modal saham, kadar rata sebanyak RM 1,000.00 hendaklah dibayar kepada SSM.
 

 

D. SIJIL PENDAFTARAN

Sijil pendaftaran akan dikeluarkan oleh SSM setelah memenuhi prosedur pendaftaran dan penghantaran Dokumen Pendaftaran yang lengkap. Syarikat akan dimaklumkan sebaik sahaja 3E menerima sijil pendaftaran daripada SSM. Carian syarikat boleh dilakukan setelah ia didaftarkan. 3E akan mengingatkan anda untuk memfailkan Cukai Syarikat apabila tarikh akhir tiba.

Jika mana-mana dokumen pendaftaran yang diterangkan berada dalam bahasa selain daripada Bahasa Melayu atau Inggeris, terjemahan yang disahkan dalam Bahasa Melayu atau Inggeris diperlukan.

Pelan Perniagaan untuk Syarikat Anda – Seterusnya Pendaftaran SDN BHD

Jika anda mempertimbangkan Pendaftaran SDN BHD, anda kini bersedia untuk menghadapi cabaran membina perniagaan anda dari asas. Selain mengetahui proses Pendaftaran SDN BHD, anda juga perlu menyediakan pelan perniagaan. Ia mesti sangat terperinci dan dikaji dengan baik. Ia perlu merangkumi semua maklumat yang diperlukan mengenai operasi perniagaan anda.

Selain daripada mengetahui tentang Pendaftaran SDN BHD, adalah penting juga untuk mengkaji persaingan anda ketika membuat pelan perniagaan. Syarikat anda perlu berbeza daripada syarikat sedia ada yang lain. Dalam menetapkan matlamat perniagaan, anda perlu realistik mengenai tempoh masa dan aset yang dimiliki oleh syarikat. Ia juga penting untuk mengenal pasti pasaran sasaran supaya anda dapat memenuhi keperluannya dengan lebih baik.

Yang disebutkan di atas hanyalah beberapa petua yang perlu anda ingat. Sebagai seorang usahawan, anda juga perlu berhati-hati dalam menganggar kewangan anda. Ini bermakna anda juga perlu berhati-hati dalam meramalkan pertumbuhan. Ini akan membantu anda menguruskan jangkaan dengan lebih baik selepas anda selesai dengan Pendaftaran SDN BHD.

Kesimpulan

Berfikir untuk mendaftar perniagaan di Malaysia? 3E Accounting di sini untuk membantu. Melalui panduan Pendaftaran Syarikat Malaysia ini, anda boleh memahami proses pendaftaran syarikat di Malaysia, pendaftaran perniagaan baru di Malaysia, mendaftar syarikat secara dalam talian di Malaysia dan cara mendaftar syarikat di Malaysia.
Cari jawapan kepada soalan yang sering ditanya mengenai apa yang diperlukan untuk mendaftar syarikat di Malaysia. Semakin bersedia anda, semakin mudah proses ini. Ia akan menjadi lebih mudah dengan panduan dari 3E Accounting yang akan membimbing anda sepanjang proses ini dengan kepakaran penubuhan syarikat kami.

Berapa Banyak Jenis Entiti Perniagaan / Jenis Syarikat Di Malaysia?

Malaysia mempunyai tujuh jenis entiti perniagaan yang boleh anda pilih. Mereka adalah:

  • Pemilikan Tunggal
  • Perkongsian
  • Syarikat Sendirian Berhad
  • Syarikat Terhad Awam
  • Syarikat Tanpa Had
  • Syarikat Asing
  • Perkongsian Liabiliti Terhad

Pemilikan Tunggal dan Perkongsian mudah untuk ditubuhkan dan berpatutan. Syarikat Sendirian Berhad adalah pilihan yang baik jika anda ingin menubuhkan sebuah syarikat yang merupakan entiti undang-undang yang berasingan (syarikat yang boleh memperoleh aset, berhutang, membuat perjanjian, serta menyaman atau disaman atas nama syarikat itu).

Entiti Mana Yang Betul Untuk Dipilih Semasa Mendaftar Perniagaan Saya?

Ini bergantung kepada bagaimana anda ingin menjalankan perniagaan anda. Jika anda merancang untuk melakukannya sendiri, anda perlu mendaftar sebagai Pemilik Tunggal. Perkongsian dikendalikan oleh dua orang atau lebih (tetapi tidak melebihi 20 orang). Perkongsian Liabiliti Terhad dikendalikan oleh dua orang atau lebih.

Entiti anda juga akan bergantung kepada faktor-faktor lain. Sebagai contoh, jenis produk atau perkhidmatan yang anda berniat untuk jual. Satu lagi faktor penting adalah keadaan kewangan anda sekarang.

Adakah Pemilihan Entiti Perniagaan Saya Penting Untuk Cukai?

Ya, bagi tujuan cukai, pemilihan entiti perniagaan anda sangat penting. Setiap entiti perniagaan mempunyai struktur cukai yang berbeza. Cukai untuk perkongsian, LLC atau pemilikan tunggal mungkin tidak sama jumlah atau peratusannya.

Beberapa struktur perniagaan bahkan membenarkan pengecualian cukai, bergantung kepada jenis perniagaan yang anda jalankan dan lokasi perniagaan anda. Namun, ingat bahawa tidak kira struktur perniagaan anda, anda perlu memfailkan cukai pada tarikh akhir yang ditetapkan.

Berapa Banyak Kos Untuk Mendaftar Syarikat Di Malaysia?

Di bawah Akta Syarikat 2016 yang baru, yuran pendaftaran rata sebanyak RM1,000 perlu dibayar kepada SSM bagi setiap permohonan untuk penubuhan syarikat dan untuk mendaftar syarikat secara dalam talian di Malaysia.

Apakah Yuran Pendaftaran Syarikat di Malaysia?

Dalam menentukan jumlah yuran pendaftaran, modal saham nominal syarikat asing perlu ditukar terlebih dahulu ke mata wang Malaysia (Ringgit Malaysia) mengikut kadar pertukaran semasa. Jika syarikat asing tidak menetapkan modal saham, kadar rata sebanyak RM 1,000.00 perlu dibayar kepada SSM.

Bagaimana Untuk Mendaftar Syarikat Di Malaysia?

Semua perniagaan yang didaftarkan di Malaysia perlu melalui Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM). SSM adalah badan berkanun yang dibentuk di bawah Akta Parlimen. Ia bertanggungjawab untuk mengawal selia badan korporat dan urusan perniagaan di Malaysia.

Semua perniagaan mesti didaftarkan dengan SSM. Jika tidak, perniagaan anda akan dianggap beroperasi secara haram dan berisiko dikenakan denda yang berat. Ingat, sebelum anda cuba mendaftar perniagaan anda, anda harus memikirkan sekurang-kurangnya tiga nama berbeza untuk syarikat anda.

Bagaimana Saya Boleh Semak Jika Syarikat Telah Didaftarkan Di Malaysia?

Oleh kerana SSM adalah badan pengawalselia untuk semua perniagaan di Malaysia, proses pengesahan mesti dilakukan melalui mereka. SSM mengawasi semua perkara yang berkaitan dengan perniagaan, termasuk mengesahkan sejarah dan rekod pendaftaran syarikat. Memeriksa syarikat adalah cara anda memperoleh maklumat mengenai status, sejarah undang-undang, sejarah kredit dan banyak lagi.

Langkah pertama dalam mengesahkan syarikat di Malaysia adalah melalui laman web SSM. Bahagian utama untuk pengesahan syarikat terletak pada halaman e-Carian mereka. Keputusan carian akan menunjukkan jika syarikat anda wujud dan aktif atau telah dibubarkan.

Apakah Tempoh Masa Untuk Mendaftar Perniagaan Saya Di Malaysia?

Proses pendaftaran syarikat di Malaysia dibahagikan kepada beberapa langkah. Berikut adalah anggaran masa menunggu untuk setiap langkah yang perlu anda lalui:

 

Proses Jangka Masa
Carian nama dan permohonan 1 hingga 3 hari bekerja
Menyediakan dokumen penubuhan anda Satu jam atau kurang setelah anda mengumpul semua dokumen dan melengkapkan segala yang diperlukan
Mengemukakan dan menyerahkan dokumen anda 3 hingga 5 hari bekerja
Sijil Penubuhan dikeluarkan oleh SSM 5 hingga 10 hari bekerja

Adakah Seorang Warganegara Asing Boleh Memiliki Sepenuhnya Sebuah Syarikat Di Malaysia?

Ya, pemilikan sepenuhnya oleh warga asing adalah dibenarkan di Malaysia. Namun, untuk itu, anda mesti membuka syarikat Sdn. Bhd. dalam beberapa industri tertentu.

Beberapa contoh industri di mana anda tidak boleh memiliki sepenuhnya termasuk pendidikan, pertanian, petroleum, minyak dan gas, perbankan dan kewangan, pelancongan keluar negara, dan penjualan tiket.

Siapakah SSM Di Malaysia?

SSM adalah badan kerajaan yang bertanggungjawab untuk mengawasi urusan korporat dan perniagaan di Malaysia. Ia ditubuhkan pada tahun 2002 di bawah Akta Suruhanjaya Syarikat Malaysia 2001. SSM melaksanakan fungsi-fungsi sebagai Pendaftar Perniagaan dan Pendaftar Syarikat.

SSM mempunyai pelbagai tanggungjawab, namun tujuan utama adalah bertindak sebagai agensi yang menubuhkan syarikat dan mendaftarkan perniagaan. SSM juga menyediakan maklumat mengenai perniagaan dan syarikat kepada orang awam. SSM adalah pihak berkuasa utama di Malaysia dalam meningkatkan tadbir urus korporat.

Apa Proses Pendaftaran SSM?

Jika anda mendaftar perniagaan menggunakan nama peribadi, anda tidak perlu mengemukakan permohonan untuk nama perniagaan.

Untuk mendaftar menggunakan nama perniagaan, nama yang dicadangkan bagi perniagaan tersebut perlu mendapat kelulusan terlebih dahulu daripada Pendaftar Perniagaan. Setelah diluluskan, individu-individu perlu melengkapkan Borang Pendaftaran Perniagaan A dengan butiran mengenai nama perniagaan, tarikh permulaan perniagaan, tempat utama perniagaan, alamat cawangan perniagaan jika ada, maklumat pemilik dan rakan kongsi, jenis perniagaan dan menyediakan salinan Perjanjian Perkongsian.

Apa Syarat-syarat untuk Pendaftaran Syarikat di Malaysia?

Untuk berjaya mendaftarkan perniagaan di Malaysia, individu perlu memenuhi syarat-syarat berikut:

  • Pemohon mestilah warganegara Malaysia atau penduduk tetap.
  • Pemohon mestilah berumur sekurang-kurangnya 18 tahun.
  • Pendaftaran perniagaan mesti dilakukan dalam tempoh 30 hari dari tarikh permulaan perniagaan.
  • Sifat perniagaan tidak boleh bertentangan dengan mana-mana undang-undang atau digunakan untuk tujuan haram.

Adakah Terdapat Prasyarat Untuk Mendaftar Perniagaan Di Malaysia?

Untuk mendaftar perniagaan di Malaysia, anda (dan rakan-rakan kongsi) tidak boleh pernah diisytiharkan muflis pada masa lalu.

Sebelum mendaftar perniagaan, prasyarat lain yang perlu dipenuhi termasuk menyediakan rancangan perniagaan dan memastikan bahawa anda mempunyai pembiayaan yang mencukupi. Rancangan perniagaan ini akan menjadi pelan asas di mana syarikat anda akan dibina. Mengenai dana, anda perlu mempunyai wang yang cukup untuk menyokong perniagaan anda sekurang-kurangnya selama lapan bulan hingga setahun beroperasi.

Apa Dokumen Yang Perlu Diserahkan Kepada SSM?

Anda perlu menyerahkan salinan asal Perlembagaan (dahulu dikenali sebagai Memorandum dan Artikel Persatuan). Anda juga perlu menyerahkan Borang 48A (Deklarasi Statutori Oleh Seorang Pengarah Atau Promotor Sebelum Pelantikan).
Seterusnya adalah Borang 6 (Deklarasi Pematuhan). Deklarasi ini menyatakan bahawa semua syarat Akta Syarikat (CA) telah dipatuhi. Dokumen lain termasuk salinan asal Borang 13A, salinan surat daripada SSM yang meluluskan nama syarikat, dan salinan kad pengenalan setiap pengarah dan setiausaha syarikat.

Adakah Saya Boleh Mendaftar Syarikat Saya Secara Dalam Talian?

Ya, proses pendaftaran syarikat boleh dilakukan secara dalam talian. Anda boleh melakukannya melalui perkhidmatan Ezbiz Online SSM melalui laman web mereka. Walaupun mendaftar secara dalam talian sangat mudah, SSM mengesyorkan di laman web mereka agar pendaftar kali pertama mengunjungi kaunter SSM untuk pendaftaran.

Semasa mendaftar perniagaan anda, adalah disyorkan juga untuk memohon perkhidmatan Ezbiz Online. Dengan cara ini, anda boleh mengubah atau mengemas kini dokumen yang diperlukan secara dalam talian pada kemudian hari. Ia juga memudahkan anda untuk memperbaharui atau mengubah butiran perniagaan apabila diperlukan.

Adakah Perniagaan Saya Memerlukan Lesen?

Ya, anda memerlukan lesen perniagaan yang sah untuk menjalankan perniagaan di Malaysia. Walaupun selepas pendaftaran, anda mungkin memerlukan pelbagai permit dan kelulusan. Semua perniagaan dikehendaki mematuhi beberapa jenis pelesenan, termasuk lesen umum.

Lesen perniagaan di Malaysia terbahagi kepada tiga kategori. Ini adalah Lesen Umum, Lesen Spesifik Industri, dan Lesen Aktiviti Spesifik. Anda boleh memohon lesen perniagaan melalui Pihak Berkuasa Melesen (PBM).

Berapa Kerap Saya Perlu Memperbaharui Lesen Perniagaan Di Malaysia?

Lesen perniagaan anda akan sah selama 12 bulan. Oleh itu, anda perlu memperbaharui lesen perniagaan anda setiap tahun sebelum tarikh tamat tempoh. Anda boleh memperbaharui lesen perniagaan dengan mudah melalui laman web SSM.

Apakah Dokumen Tambahan Yang Saya Perlukan Untuk Pendaftaran SSM?

Dokumen yang perlu diserahkan kepada SSM untuk melengkapkan proses pendaftaran syarikat anda termasuk:

  • Nama syarikat cadangan anda
  • Borang tempahan nama syarikat
  • Aktiviti perniagaan utama syarikat anda
  • Salinan pasport atau kad pengenalan (IC) semua pengarah dan pemegang saham syarikat
  • Butiran mengenai pengarah dan pemegang saham
  • Jumlah saham untuk setiap pemegang saham
  • Maklumat mengenai modal dibayar syarikat

Apa Itu Sijil Pendaftaran?

Sijil Pendaftaran membuktikan kewujudan entiti perniagaan. SSM mengeluarkan salinan (atau salinan sah) Sijil Penubuhan yang mengesahkan bahawa sebuah syarikat ditubuhkan secara sah di bawah Akta Syarikat Malaysia.

Sijil Penubuhan akan dikeluarkan oleh SSM setelah memenuhi prosedur penubuhan dan penyerahan dokumen penubuhan yang lengkap. Sijil Penubuhan adalah dalam bahasa tempatan (bahasa Melayu) dan salinan daftar yang disahkan boleh diberikan.

Adakah Saya Perlu Mendaftar Perniagaan Saya Untuk Harta Intelek?

Jika anda telah mereka produk atau perkhidmatan unik yang belum ada di pasaran, maka ya, anda perlu mempertimbangkan untuk mendaftar perniagaan anda untuk harta intelek.
Ia adalah tanda unik yang membezakan perniagaan anda daripada yang lain. Mendaftar tanda dagangan anda memastikan bahawa anda memiliki segala hak yang berkaitan dengannya. Kelestarian perniagaan adalah penting bagi setiap usahawan, termasuk hak eksklusif terhadap tanda dagangan.

Apa Itu Modal Dibayar dalam Proses Pendaftaran Syarikat?

Modal dibayar adalah wang yang dibayar oleh pemegang saham syarikat untuk membeli saham syarikat. Bagi syarikat Sendirian Berhad di Malaysia, modal saham minimum yang perlu dibayar adalah RM1. Ini mesti dibayar segera setelah penubuhan syarikat.

Berapa Banyak Modal Dibayar yang Diperlukan untuk Perniagaan Saya?

Modal saham minimum bagi syarikat yang didaftarkan di Malaysia adalah RM1. Walau bagaimanapun, jika perniagaan anda memohon untuk Pas Pekerjaan, modal saham akan meningkat kepada RM500,000.
Untuk pengambilan ekspatriat, berikut adalah keperluan modal berbayar bagi syarikat anda:

 

EKUITI MODAL BERBAYAR
100% Milik Tempatan RM250,000
Usahasama (ekuiti asing minimum 30%) RM350,000
100% Milik Asing RM500,000
Syarikat milik asing (ekuiti asing 51% dan ke atas) yang beroperasi dalam sektor Borong, Peruncitan dan Perdagangan (WRT) (keperluan wajib untuk mengemukakan lesen WRT yang sah, jika berkenaan).

Sila rujuk kepada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan untuk garis panduan permohonan lesen WRT.

RM1,000,000
Syarikat milik asing (ekuiti asing 51% dan ke atas) yang terlibat dalam subsektor perkhidmatan yang tidak diatur perlu merujuk kepada Bahagian Industri Perkhidmatan, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan untuk garis panduan permohonan bagi mendapatkan kelulusan.

Apakah Kadar Cukai Korporat di Malaysia?

Malaysia mengamalkan sistem percukaian pendapatan territorial. Sesebuah syarikat, sama ada penduduk atau tidak, akan dinilai berdasarkan pendapatan yang diperoleh atau yang berasal dari Malaysia. Kadar cukai korporat umum bagi syarikat penduduk dan bukan penduduk adalah 24%.

Sebuah syarikat penduduk yang memenuhi kriteria modal berbayar dan kawalan tertentu akan menggunakan kadar cukai 17% bagi pendapatan pertama MYR 600,000 dan 24% bagi jumlah melebihi MYR 600,000. Pendapatan yang diperoleh dari sumber luar Malaysia dan dihantar kembali oleh syarikat penduduk adalah dikecualikan daripada cukai, kecuali bagi perniagaan perbankan, insurans, pengangkutan laut dan udara.

Berapa Umur Anda Perlu Untuk Mendaftar Syarikat di Malaysia?

Anda perlu berumur sekurang-kurangnya 18 tahun untuk mendaftar syarikat di Malaysia. Anda juga tidak boleh diisytiharkan muflis sebelum ini atau mempunyai rekod kesalahan jenayah yang lalu.

Adakah Warga Asing Perlu Berada di Malaysia Untuk Mendaftar Perniagaan?

Tidak, anda tidak perlu berada di Malaysia secara fizikal untuk membuka perniagaan. Syarikat perkhidmatan penubuhan seperti 3E Accounting boleh mendaftar syarikat bagi pihak anda. Walau bagaimanapun, Akta Syarikat 2016 memerlukan sekurang-kurangnya seorang pengarah syarikat yang berada di Malaysia.

Apa Keperluan Pengarah dan Pemegang Saham?

Pengarah dan pemegang saham syarikat perlu berumur sekurang-kurangnya 18 tahun. Tempat kediaman utama pengarah mesti berada di Malaysia. Selain itu, pengarah tidak boleh pernah diisytiharkan tidak layak di bawah Seksyen 198 Akta Syarikat 2016.

Apa Yang Terjadi Selepas Pendaftaran Setelah Syarikat Saya Beroperasi?

Setelah perniagaan anda selesai dengan proses penubuhan, anda boleh memulakan perniagaan segera. Selepas pendaftaran, anda perlu membuka akaun bank syarikat. Anda juga perlu memohon lesen dan permit perniagaan yang sah yang diperlukan dengan pihak berkuasa yang berkenaan.

Sekiranya perniagaan anda memerlukannya, anda mesti memohon Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST). Bagi pekerja anda, syarikat perlu mendaftar dengan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) selepas penubuhan. Akhir sekali, tugas terakhir adalah untuk memutuskan tarikh akhir tahun kewangan syarikat anda.

Adakah 3E Accounting Boleh Bertindak Sebagai Pengarah Syarikat Saya?

Ya, 3E Accounting boleh membantu bertindak sebagai pengarah syarikat anda sehingga calon yang sesuai ditemui. Mengikut perundangan tempatan, pengarah syarikat perlu menjadi individu yang tinggal di Malaysia. Syarikat persendirian boleh melantik seorang pengarah dan syarikat awam boleh melantik sehingga dua pengarah.

Apa Itu Nombor Pendaftaran Syarikat?

Nombor Pendaftaran Syarikat adalah satu set nombor unik yang mewakili identiti unik perniagaan anda. Nombor ini akan diberikan semasa proses penubuhan syarikat di Malaysia. Nombor-nombor ini menentukan bagaimana perniagaan anda disahkan.
Nombor Pendaftaran Syarikat anda akan dicetak pada Sijil Penubuhan Syarikat. Selepas ini, nombor pendaftaran ini akan digunakan untuk menghubungkan perniagaan anda dengan semua urusan berkaitan syarikat anda.

Apa Itu Akta Syarikat 2016?

Akta Syarikat 2016 adalah undang-undang tempatan di Malaysia yang mengawal setiap syarikat yang didaftarkan di negara ini. Untuk mengendalikan perniagaan anda secara sah, anda perlu mematuhi semua keperluan yang ditetapkan dalam Akta Syarikat 2016. Kegagalan untuk berbuat demikian boleh mengakibatkan denda atau penalti yang besar bagi perniagaan anda.

Apa Masalah Umum yang Dihadapi Semasa Mendaftar Perniagaan di Malaysia?

Walaupun proses penubuhan syarikat di Malaysia tidak terlalu rumit, ia juga tidak tanpa sedikit kesulitan. Ini terutamanya berlaku jika anda adalah warga asing yang tidak biasa dengan persekitaran tempatan. Masalah pertama yang mungkin anda hadapi adalah mencari pengarah syarikat tempatan jika anda belum mengenali sesiapa lagi.

Sebagai warga asing, anda perlu memohon permit masuk sebelum memasuki negara ini. Pilihan yang ada termasuk pelabur dan pakar, profesional, sistem mata, atau pasangan. Jika anda menjalankan perniagaan restoran, mendapatkan pensijilan HALAL mungkin menjadi cabaran yang tidak dijangka.

Adakah Terdapat Peluang untuk Jenis Perniagaan Saya di Malaysia?

Ya, ini kerana Malaysia mempunyai persekitaran yang sangat pelbagai dan berbilang budaya. Ada sesuatu untuk semua orang, dan setiap perniagaan mempunyai potensi untuk berkembang.

Apa Itu Carian Nama Syarikat?

Sebelum anda menamakan perniagaan anda, anda perlu memeriksa ketersediaan nama yang dicadangkan. Ini dipanggil proses carian nama syarikat. Proses carian nama syarikat akan bergantung sepenuhnya pada tempat syarikat anda didaftarkan.

Negara yang berbeza mempunyai sistem dan proses mereka sendiri bagi melakukan carian nama syarikat. Sebagai contoh, di Malaysia, proses carian nama syarikat boleh dilakukan dengan bantuan penyedia perkhidmatan korporat. 3E Accounting boleh membantu anda melakukan carian nama syarikat dengan pendaftar syarikat untuk memeriksa ketersediaan nama syarikat anda.

Bagaimana untuk Memfailkan Permohonan Carian Nama Syarikat?

Berikut adalah proses carian nama syarikat di Malaysia:

  • Layari laman web rasmi SSM.
  • Daftar sebagai ahli e-akaun dengan SSM.
  • Isi borang pendaftaran e-dan pilih nama pengguna dan kata laluan untuk meneruskan pendaftaran keahlian.
  • Mulakan proses carian nama syarikat dengan memasukkan nama syarikat yang diingini ke dalam pilihan carian yang dipaparkan di laman web SSM.

Berapa Lama Proses Carian Nama Syarikat di Malaysia?

Proses carian nama syarikat dilakukan secara dalam talian di laman web SSM dan hasilnya adalah segera. Kelulusan nama syarikat mungkin mengambil masa antara satu hingga dua hari bekerja.

Apa yang Terjadi Jika Nama Syarikat Saya Dilarang?

Nama syarikat anda mungkin ditolak jika SSM percaya nama tersebut melanggar mana-mana panduan mereka. Oleh itu, disarankan untuk menyediakan sekurang-kurangnya dua hingga tiga pilihan nama perniagaan. Dengan cara ini, anda mempunyai sandaran walaupun nama perniagaan anda ditolak.

Berapa Lama Saya Boleh Menyimpan Nama Syarikat Saya?

Anda boleh menyimpan nama perniagaan anda selama 30 hari. Tempoh 30 hari ini bermula dari tarikh anda mengemukakan permohonan.

Kenapa Permohonan Nama Syarikat Saya Ditolak oleh SSM Walaupun Nama Tersedia?

Terdapat beberapa sebab mengapa permohonan nama syarikat anda ditolak. Contohnya, nama tersebut terlalu mirip dengan syarikat sedia ada. Sebab lain mungkin adalah nama syarikat anda boleh menyebabkan kekeliruan kepada orang ramai.

Sebab lain yang mungkin adalah nama syarikat anda mengandungi perkataan, huruf, atau karakter yang dilarang oleh SSM. Jika nama syarikat anda ditolak, anda perlu memohon nama baru.

Bolehkah Nama Perniagaan Saya yang Diluluskan Dipindahkan kepada Pihak Lain?

Ya, anda boleh memindahkan nama perniagaan anda jika mahu. Anda perlu memaklumkan SSM dalam tempoh tiga puluh (30) hari dari tarikh perubahan menggunakan borang yang disediakan. Perubahan maklumat perniagaan boleh didaftarkan melalui kaunter dengan mengemukakan Borang B atau secara dalam talian di EzBiz Online.

Apakah Lesen Perniagaan yang Saya Perlukan untuk Syarikat di Malaysia?

Bergantung pada jenis perniagaan anda, lesen atau permit khusus diberikan oleh badan yang berbeza. Ini termasuk Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC), Badan Pensijilan Halal (JAKIM) dan Kementerian Kesihatan Malaysia (MOH). Anda perlu menentukan badan yang perlu dirujuk berdasarkan jenis perniagaan anda.
Seperti aktiviti perdagangan lain, lesen perniagaan adalah wajib. Lesen ini perlu dipohon dan diperbaharui. Tidak mempunyai lesen yang sah adalah satu kesalahan dan boleh menjejaskan perniagaan.

Adakah Perniagaan Dalam Talian Memerlukan Lesen Perniagaan di Malaysia?

Ya, perniagaan dalam talian masih memerlukan lesen perniagaan di Malaysia. Mendapatkan lesen atau permit yang berkaitan boleh meningkatkan keyakinan pelanggan terhadap perniagaan anda. Ia juga menandakan kesahihan perniagaan anda.

Lesen perniagaan kecil biasanya dipohon melalui Sistem Sokongan Elektronik Lesen Perniagaan (BLESS) dari Kementerian Pembangunan Usahawan atau Pihak Berkuasa Melesen (PBM). Lesen juga bergantung kepada lokasi anda, oleh itu kelulusan adalah melalui pihak berkuasa persekutuan atau negeri.

Bagaimana Saya Daftar Perniagaan Berasaskan Rumah di Malaysia?

Perniagaan berasaskan rumah telah wujud sejak lama dahulu. Namun, kesan pandemik baru-baru ini memberikan lonjakan populariti kepada perniagaan jenis ini. Proses pendaftaran perniagaan berasaskan rumah adalah sama seperti perniagaan biasa.

Anda perlu melalui SSM untuk mendaftarkan perniagaan anda secara sah. Penyerahan dokumen penubuhan kepada SSM perlu dilakukan dalam tempoh tiga bulan selepas kelulusan nama perniagaan. Pendaftaran syarikat juga mungkin dikenakan bayaran dan formaliti lain.

Bergantung pada jenis perniagaan dan pendapatan tahunan anda, anda perlu mendaftar untuk cukai dengan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN).

Apa Perbezaan Antara Alamat Perniagaan dan Alamat Berdaftar?

Alamat berdaftar digunakan oleh syarikat pada masa penubuhan. Alamat ini adalah tempat di mana semua komunikasi berkaitan perniagaan anda akan dihantar. Ini adalah keperluan wajib dalam proses penubuhan SSM.

Alamat perniagaan, sebaliknya, adalah tempat di mana anda menjalankan perniagaan. Alamat perniagaan boleh menjadi kedai, kilang, atau rumah anda. Alamat perniagaan bukanlah keperluan wajib oleh SSM.

Bolehkah Saya Menggunakan Peti Surat Sebagai Alamat Perniagaan di Malaysia?

Tidak, Peti Surat tidak diiktiraf di Malaysia sebagai alamat perniagaan yang sah.

Adakah Saya Perlu Membuka Akaun Bank untuk Syarikat Berdaftar di Malaysia?

Ya, sebaiknya anda mempunyai akaun bank berasingan untuk syarikat anda. Walaupun anda seorang pemilik tunggal, adalah lebih baik untuk membuka akaun perniagaan korporat khusus untuk perbelanjaan perniagaan anda. Bagi entiti selain pemilikan tunggal, anda mesti mempunyai akaun bank berasingan sebagai sebahagian daripada proses penubuhan syarikat.

Membuka akaun bank khusus untuk perniagaan anda sangat disyorkan. Ini memudahkan anda untuk menjejaki rekod perakaunan dan perniagaan untuk tujuan percukaian.

Dokumen Apa Yang Saya Perlukan Untuk Membuka Akaun Bank di Malaysia?

Untuk membuka akaun bank di Malaysia, anda perlu menyediakan:

  • Borang pembukaan akaun standard yang ditandatangani oleh penandatangan yang dibenarkan.
  • Salinan dokumen yang disahkan oleh Setiausaha Syarikat seperti berikut:
    • Resolusi daripada lembaga pengarah yang meluluskan pembukaan akaun bank korporat
    • Super Form
    • Perlembagaan
    • Notis Pendaftaran
  • Salinan pasport atau NRIC dan bukti alamat kediaman bagi pengarah, penandatangan yang dibenarkan, dan pemilik manfaat akhir.
  • Salinan Sijil Perlantikan syarikat induk
  • Cadangan daripada pengenalan jika diminta oleh bank

Adakah Saya Perlukan Pakar Pendaftaran Syarikat?

Bagi pemilik perniagaan tempatan, mempunyai pakar pendaftaran syarikat bukanlah satu keperluan, tetapi ia akan membantu anda dalam jangka panjang. Bekerja dengan pasukan pakar pendaftaran syarikat seperti 3E Accounting boleh menjimatkan masa dan tenaga yang berharga. Mereka membantu menjadikan proses penubuhan syarikat lebih lancar dan kurang stres.

Bagi warga asing, anda perlu bekerja dengan pakar pendaftaran syarikat tempatan, terutamanya jika anda tidak tinggal di Malaysia. Banyak aspek dalam proses penubuhan syarikat memerlukan bantuan pakar untuk diteruskan, terutamanya jika anda belum mempunyai permit kerja atau cuba untuk menubuhkan syarikat dari luar negara.

Apakah Bantuan dan Sokongan yang Boleh Ditawarkan 3E Accounting Semasa Pendaftaran Syarikat Saya?

3E Accounting adalah penyelesaian sehenti untuk syarikat. Kami menawarkan segala yang anda perlukan semasa proses penubuhan syarikat dari awal hingga selesai. Ini termasuk perkhidmatan seperti perakaunan, percukaian, undang-undang, pemasaran dan sokongan pentadbiran.
Kami adalah peneraju dalam penyelesaian profesional yang kos efektif. Kami pakar bukan hanya dalam menyediakan perkhidmatan profesional korporat tetapi juga fokus dalam memberikan perkhidmatan di luar tahap kecemerlangan tertinggi kepada semua pelanggan kami.

Kami menawarkan sokongan untuk menubuhkan, melancarkan, dan menguruskan perniagaan anda di Malaysia. Selain itu, kami telah membina rangkaian luas dengan rakan kongsi tempatan yang bereputasi dan kos efektif yang pakar dalam bidang khusus tertentu.

Apa Contoh Idea Perniagaan Baik yang Boleh Saya Mulakan di Malaysia?

Terdapat banyak idea perniagaan yang boleh anda pertimbangkan untuk dimulakan di Malaysia. Ia bergantung kepada minat anda dan bidang yang anda ingin ceburi. Sama ada anda ingin memulakan perniagaan dalam talian atau perniagaan fizikal, berikut adalah beberapa idea yang boleh anda pertimbangkan:

  • Fintech
  • Keselamatan Siber
  • Makanan dan Minuman (F&B)
  • E-dagang dalam talian
  • Pembangun aplikasi mudah alih
  • Pengangkutan
  • Penjagaan Kanak-kanak
  • Pembinaan
  • Fesyen dan runcit
  • Perniagaan yang menawarkan perkhidmatan profesional

3E Accounting Malaysia menbantu anda memahaman mengenai proses pendaftaran syarikat Malaysia

Jika mana-mana dokumen pendaftaran yang tersebut dalam bahasa-bahasa lain selain Bahasa Malaysia atau Bahasa Inggeris, terjemahan dokumen itu yang disahkan dikehendaki dalam bahasa Inggeris atau Melayu.